W związku z wystąpieniem klęski suszy na terenie Gminy Winnica (https://susza.iung.pulawy.pl/wykazy/2023,1424062/), producent rolny ma możliwość złożenia wniosku o szacowanie szkód powstałych w wyniku suszy, tak jak miało to miejsce w roku 2022, za pośrednictwem publicznie dostępnej aplikacji internetowej „zgłoś szkodę rolniczą”(https://aplikacje.gov.pl/app/susza/#/campaign). Złożenie ww. wniosku jest konieczne do uzyskania w późniejszym czasie protokołu lub kalkulacji strat wygenerowanych automatycznie przez aplikację.
Aplikacja automatycznie generuje protokół oszacowania szkód (gdy szkody wynoszą powyżej 30% średniej rocznej produkcji rolnej) lub kalkulacji oszacowania szkód (gdy szkody wynoszą nie więcej niż 30% średniej rocznej produkcji rolnej). W przypadku uwag do wyników oszacowania strat przez aplikację rolnik może zwrócić się o dodatkowe szacowanie szkód przez komisje gminną, która dokona oceny strat podczas wizji w terenie. Wówczas powinien złożyć wniosek w Urzędzie Gminy w Winnicy w terminie umożliwiającym ich oszacowanie (przed zbiorem bądź likwidacją uprawy).
Na terenie Gminy Winnica wystąpiło niekorzystne zjawisko atmosferyczne – susza, które spowodowało szkody w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej. W związku z powyższym Wójt Gminy Winnica informuje, iż wnioski o oszacowanie szkód w wyniku suszy rolniczej dostępne są na stronie internetowej www.gminawinnica.pl, oraz wydawane w Urzędzie Gminy w Winnicy, pokój nr 12.
Zgodnie z normą zawartą w rozporządzeniu zmieniającym komisja winna oszacować szkody spowodowane przez suszę w terminie do dwóch miesięcy od dnia złożenia wniosku przez producenta rolnego, nie później niż do czasu zbioru plonu głównego danej uprawy albo jej likwidacji i nie wcześniej niż od wschodów upraw – co oznacza, iż po dokonaniu żniw komisja nie może podjąć się lustracji w danym gospodarstwie. Warunkiem rozpoczęcia prac komisji terenowej w przypadku suszy jest zgłoszenie wystąpienia szkód przez producenta rolnego w terminie umożliwiającym ich oszacowanie, nie później niż do dnia 15 września roku wystąpienia szkody.
Zgodnie z zasadami działania Komisji do spraw szacowania szkód w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej znajdujących się na terenie województwa mazowieckiego, w których wystąpiły szkody spowodowane przez niekorzystne zjawiska atmosferyczne zatwierdzone przez Wojewodę Mazowieckiego – we wniosku o szacowanie szkód w wyniku suszy rolniczej każda działka musi być wpisana oddzielnie, przy czym wpisać należy tylko działki, na których wystąpiły szkody.
W przypadku gdy procentowa wysokość szkód ustalona w aplikacji suszowej różni się od procentowej wysokości szkód oszacowanej przez komisję powołaną przez wojewodę właściwego ze względu na miejsce wystąpienia szkód spowodowanych przez suszę, do obliczenia wysokości szkody przyjmuje się:
- wyższą wysokość szkód spowodowanych wystąpieniem suszy, jeżeli różnica wynosi nie więcej niż 30% w stosunku do niższej wysokości szkód,
- niższą wysokość szkód powiększoną o 30%, jeżeli różnica wynosi więcej niż 30% w stosunku do niższej wysokości szkód,
- wysokość szkód ustaloną na podstawie danych Instytutu Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa - Państwowego Instytutu Badawczego, jeżeli zgodnie z ustaleniami tego instytutu wysokość szkód wynosi 0%.
Załączniki obowiązkowe do wniosku:
- Polisa ubezpieczeniowa (jeśli grunty są ubezpieczone).
- Wniosek o przyznanie płatności obszarowych na rok 2023 wraz z materiałem graficznym.
Wypełnione wnioski należy składać w sekretariacie Urzędu Gminy Winnica.