ZAMELDOWANIE NA POBYT STAŁY LUB CZASOWY Z RÓWNOCZESNYM WYMELDOWANIEM SIĘ Z DOTYCHCZASOWEGO MIEJSCA POBYTU
Pobytem stałym jest zamieszkiwanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego przebywania.
Pobytem czasowym jest przebywanie bez zamiaru zmiany miejsca pobytu stałego w innej miejscowości pod oznaczonym adresem lub w tej samej miejscowości, lecz pod innym adresem.
Zameldowanie na pobyt stały lub czasowy z równoczesnym wymeldowaniem się z dotychczasowego miejsca pobytu obywateli RP.
Polega na możliwości dokonania zameldowania w miejscu nowego pobytu bez konieczności stawienia się w organie gminy dotychczasowego miejsca pobytu w celu dokonania wymeldowania. Wymeldowania za osobę dokonuje organ gminy.
WYMAGANE DOKUMENTY
- wypełniony i podpisany formularz "zgłoszenie pobytu stałego" lub "zgłoszenie pobytu czasowego", zawierający określone ustawą dane dotyczące osoby, nowego miejsca zameldowania oraz wskazanie adresu lub adresów dotychczasowego miejsca pobytu, a także potwierdzenie faktu pobytu osoby dokonane przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu w formie czytelnego podpisu z oznaczeniem daty jego złożenia;
- dowód osobisty, a w uzasadnionych przypadkach inny dokument pozwalający na ustalenie tożsamości (osoby niepełnoletnie nieposiadające dokumentu stwierdzającego tożsamość – odpis skrócony aktu urodzenia);
- do wglądu dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu, umowa cywilno-prawna, wypis z księgi wieczystej, decyzja administracyjna, orzeczenie sądu lub inny dokument poświadczający tytuł prawny do lokalu.
MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW
Urząd gminy właściwy ze względu na nowe miejsce pobytu osoby.
TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY W ORGANIE
W chwili przyjęcia zgłoszenia meldunkowego.
Osoba otrzymuje dokument potwierdzający zameldowanie – ważny przez 2 miesiące od dnia wydania.
TRYB ODWOŁAWCZY
Brak, czynność materialno-techniczna
OPŁATY
Brak
UWAGI
- zgłoszenie urodzenia dziecka dokonane we właściwym urzędzie stanu cywilnego zastępuje zameldowanie. Datą zameldowania dziecka jest data sporządzenia aktu urodzenia. Zameldowania dokonuje organ gminy właściwy ze względu na miejsce pobytu stałego matki dziecka lub tego z rodziców, u którego dziecko faktycznie przebywa, a w przypadku braku miejsca pobytu stałego- organ właściwy ze względu na miejsce pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące.
Zameldowanie następuje następuje na podstawie odpisu skróconego aktu urodzenia, przekazanego przez kierownika USC, który sporządził ten akt, bez konieczności wypełniania odpowiednio formularza „Zgłoszenie pobytu stałego”.
- zameldowania w miejscu pobytu stałego lub czasowego można dopełnić przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie, o której mowa art. art.33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.), po okazaniu przez pełnomocnika do wglądu jego dowodu osobistego, a w uzasadnionych przypadkach – innego dokumentu pozwalającego na ustalenie tożsamości.
- za osobę nieposiadającą pełnej zdolności do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę.
Zameldowanie na pobyt stały lub czasowy z równoczesnym wymeldowaniem się z dotychczasowego miejsca pobytu cudzoziemców oraz obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin.
Cudzoziemiec będący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu( EFTA )- strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelom Konfederacji Szwajcarskiej oraz członek rodziny takiego cudzoziemca przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca.
Cudzoziemiec inny niż wskazany powyżej przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego najpóźniej w 4 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca, chyba że jego pobyt na terytorium RP nie przekracza 14 dni .
Od stycznia 2013 roku zniesiono pobyt czasowy obywateli polskich trwający do 3 miesięcy.
Obowiązek meldunkowy reguluje ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 roku o ewidencji ludności i dowodach osobistych
(Dz.U.z 2006 r., Nr 139,poz. 993 z póź. zmian.)